Børn og Unge en god start på livet 🌹
Tidlig indsats og støtte i hverdagen:
For mange børn kan hverdagen i daginstitutioner og skoler være udfordrende – særligt for dem, der har brug for ekstra støtte. Derfor skal familier med udsatte og sårbare børn have hurtig og målrettet hjælp. Det handler om at skabe ro og stabilitet gennem f.eks. pædagogisk støtte, tidlig psykologhjælp og et tættere samarbejde mellem skole, familie og myndighed. En god start kræver trygge rammer og voksne med tid.
Overgange skal hænge sammen:
Når børn starter i den tidlige SFO og kort efter i skole, bliver mange kastet ud i store skift på meget kort tid. Det kan være en svær overgang – især for de børn, der har brug for faste rammer og genkendelighed. Jeg vil arbejde for, at vi giver børnene mere ro og tid til at falde til, og at de fysiske og sociale rammer understøtter en tryg skolestart.
Fritid, fællesskab og tryghed:
Lokale fritidsaktiviteter og ungdomsklubber spiller en vigtig rolle – ikke bare som frirum, men som et fællesskab, hvor unge mødes, bliver set og udvikler sig. Jeg vil støtte flere lokale initiativer, der skaber tryghed i aften- og nattetimerne, og som giver unge positive fællesskaber og rollemodeller tæt på der, hvor de bor.
Støtte i skolen – både fagligt og menneskeligt:
Alle børn skal have mulighed for at lykkes i skolen. Det kræver ressourcer til ekstra lærerstøtte, specialpædagogiske tilbud og gode fysiske rammer, hvor børn trives. Skolen skal være et sted, hvor man både lærer og bliver set – og hvor de voksne har tid til at tage hånd om de børn, der har det svært.
Transport og adgang til fællesskaber:
Børn og unge skal kunne komme trygt til og fra skole, fritidsaktiviteter og ungdomstilbud – også uden for den klassiske 8-16 hverdag. Det kræver bedre busforbindelser i lokalsamfundene, sikre cykelstier og trygge gangruter. Når transporten fungerer, åbner det døren til flere muligheder og fællesskaber.
